Pamięć jest zjawiskiem intrygującym badaczy od lat. Najnowsze badania potwierdzają, że zapamiętywanie jest procesem, w który zaangażowane są różne, często bardzo od siebie odległe, sieci neuronowe. Warunki w jakich zapamiętujemy mają wpływ na trwałość i precyzję działania pamięci. Zależności pomiędzy rożnymi czynnikami są jednak dalece bardziej złożone niż przypuszczaliśmy.
Badacze z Wydziału Psychologii Doświadczalnej, Wellcome Center for Integrative Neuroimaging (WIN) i Nuffield Department of Clinical Neurosciences odkryli, że zmiany w ścieżkach neuronalnych (neuroplastyczność) są różne w zależności od tego, jak dana osoba nauczyła się nowych umiejętności.
Miriam Klein-Flugge z Wydziału Psychologii Doświadczalnej, jedna z autorek badań tak podsumowuje wyniki prac zespołu:
„Nasze badania pokazują, że mamy w mózgu wiele sieci, które pomagają nam przechowywać zdobytą wiedzę lub skojarzenia, co oznacza, że nawet uszkodzenie jednej części mózgu pozostawi alternatywne mechanizmy uczenia się.
Dowiedzieliśmy się również, że część tej wiedzy jest bardzo trwała, a mózg nie zapomina o niej nawet wtedy, gdy staje się ona nieistotna, podczas gdy wiedza uzyskana dzięki alternatywnym mechanizmom uczenia się jest bardziej elastyczna i może być łatwiej zmieniona na nową wiedzę”.