Szkolenia z zakresu neurodydaktyki, memetyki i dydaktyki ewolucyjnej

    

DLA NAUCZYCIELI

DLA NAUCZYCIELI

Szkolenia Rad Pedagogicznych
Rodzaje pamięci i mechanizmy neurologiczne zapamiętywania. Autorytet memetyczny i rozproszona istota wychowania. Czy wreszcie, dlaczego uczniowie wolą pogodnych nauczycieli.

DLA RODZICÓW

DLA RODZICÓW

Etapy dojrzewania ośrodkowego układu nerwowego. Mózg w "przebudowie" i co z tego może wynikać dla nas - rodziców? Czyli po prostu dlaczego tak trudno jest nam zrozumieć nastolatka?

DLA BIZNESU

DLA BIZNESU

Pierwotny charakter grup ludzkich. Złożoność grupy a wielkość mózgu. Ilu znajomych potrzebuje człowiek? Dlaczego stan równowagi nie polega na dogadaniu się ze wszystkimi? Oswajanie "neuroróżnic" w praktyce.

Książki

dr Marek Kaczmarzyk

O mnie

Od ponad dziesięciu lat szkolę w zakresie biologicznych i memetycznych podstaw transferu składników kultury, w tym procesu edukacji. Staram się patrzeć na te zagadnienia z perspektywy najnowszych osiągnięć neurobiologii oraz biologii ewolucyjnej. Te dwie dyscypliny łączą się w ciekawy sposób z socjologią, psychologia i antropologią kulturową tworząc niespotykana dotąd przestrzeń dla opisu ludzkiej kondycji. Jedną z form tego opisu jest memetyczna wizja kultury jako autonomicznego systemu zdolnego do adaptacji i ewolucji.

Taka perspektywa pozwala spojrzeć na znane zjawiska w nowy sposób. Daje szanse na to żeby zobaczyć i zrozumieć więcej. Uważam, że znajomość podstaw funkcjonowania naszych społecznych mózgów pozwala na właściwe wyznaczanie celów i ułatwia ich osiąganie. Daje też właściwą perspektywą wobec granic naszych możliwości i potwierdzalności, bez której po prostu trudno dzisiaj żyć.

Interesuje mnie przyszłość w każdym możliwym wymiarze. Teoria edukacji jest dla mnie niepełna jeśli nie uwzględnia niewiadomej jaką niesie jutro a 20 lat pracy jako czynny zawodowo nauczyciel dało mi pewność, że w przyszłości przydają się nawet najbardziej szalone pomysły i nietuzinkowe rozwiązania. Kiedy trzeba trochę przyspieszyć, wkładam rolki i staram się wyprzedzić na nich najtrudniejsze sprawy. Ruch ułatwia myślenie. Uważam, że dobra książka, kawa i towarzystwo bez trudu mogą zastąpić dalekie podróże. W tym konkretnym miejscu zawsze więcej jest ciekawych rzeczy niż można ogarnąć a przemieszczanie się zanim to nastąpi to tylko strata czasu… W wolnych chwilach piszę książki, w których staram się popularyzować wiedzę niezbędną do przyjęcia proponowanego przeze mnie punktu widzenia. Czasem jednak ramy popularnonaukowych tekstów nie są w stanie pomieścić wszystkiego. Wtedy sięgam poza granice, po możliwości jakie daje powieść. To już jednak nieco inna historia…
przeszkolonych nauczycieli
przeszkolonych rodziców
odwiedzonych szkół
wyświetleń wykładów

Opinie

Jeżeli nie jesteś przekonany, czy prowadzone przeze mnie szkolenia są dla Ciebie i wniosą coś nowego do Twojej codziennej pracy, przeczytaj proszę opinie innych!
Jeżeli jeszcze Cię nie przekonałem, zajrzyj na mojego Facebooka - znajdziesz tam jeszcze więcej opinii!
Mnóstwo wiedzy i inspiracji, spora dawka poczucia humoru, filozoficzne dyskusje i pyszne domowe ciasto. Za to wszystko dziękuję Markowi Kaczmarzykowi.
Ewa

Ewa

z Sosnowca
W ten weekend miałam ogrooomną przyjemność słuchać Pana Marka Kaczmarzyka. Dzisiaj odtwarzam wiele informacji i dzielę się z moimi najbliższymi. Wiedza bezcenna.
Jola

Jola

z Gdyni
Cieszy mnie to, że są pedagodzy którym się chce. Chce się szkolić, chce się uczyć, chce się pracować dla dobra dzieci. Wielki szacunek dla Pana Doktora Marka Kaczmarzyka.
Katarzyna

Katarzyna

z Kielc
Serdecznie polecam wszystkim - zwłaszcza Nauczycielom - jeśli chcecie w końcu coś zmienić - to właśnie jest ten dobry moment. Zmiana poprzez świadomość.
Maryla

Maryla

z Dwernika
Ja nawet nie jestem zadowolona, ja jestem zachwycona! To wielka sztuka mówić o tak ważnych i trudnych sprawach w tak przystępny sposób.
Małgorzata

Małgorzata

z Wrocławia
Dziękujemy za przybycie i wykład - każda Pana wizyta jest dla nas szansą, aby świat stawał się bardziej przyjaznym miejscem. Dla młodych i tych trochę starszych.
FILOMATA

FILOMATA

Szkoły w Gliwicach

Skontaktuj się ze mną

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat prowadzonych przeze mnie szkoleń?
Organizujesz konferencję i chciałbyś mnie zaprosić? A może zainspirowany wykładem szukasz dodatkowych informacji?
Serdecznie zapraszam do kontaktu mailowego!

Blog

Różne zapiski neurodydaktyka. Warte przeczytania, inspirujące książki, ciekawe wykłady i konferencje które warto odwiedzić.
A od czasu do czasu autorski punkt widzenia na sprawy związane z edukacją.

Zaburzenia spektrum psychotycznego (PS) a mózgi nastolatków

Podczas V Ogólnopolskiego Sympozjum Naukowego Neurodydaktyki rozmawialiśmy między innymi, na temat przyczyn rozwoju chorób psychicznych wskazując, że zmiany neurorozwojowe w okresie adolescencji można potraktować jako okres podwyższanego ryzyka wystąpienia zmian w strukturze mózgu. Okazuje się, że nastolatki z zaburzeniami ze spektrum psychozy mają znacznie zmniejszone pola powierzchni w korze oczodołowo-czołowej. Badanie zespołu dr Maria Jalbrzikowski […]

Cechuje nas różnorodność mechanizmów zapamiętywania i przechowywania informacji.

Pamięć jest zjawiskiem intrygującym badaczy od lat. Najnowsze badania potwierdzają, że zapamiętywanie jest procesem, w który zaangażowane są różne, często bardzo od siebie odległe, sieci neuronowe. Warunki w jakich zapamiętujemy mają wpływ na trwałość i precyzję działania pamięci. Zależności pomiędzy rożnymi czynnikami są jednak dalece bardziej złożone niż przypuszczaliśmy.

Przeciętny nastolatek? O znaczeniu różnic indywidualnych.

Wiemy już dzisiaj dość dobrze, że większość niezrozumiałych dla dorosłych zachowań nastolatków ma swoje źródła w dynamice rozwoju ich mózgów. Zwłaszcza kora przedczołowa jest w tym okresie w stanie silnej przebudowy. Powoduje to cały szereg charakterystycznych objawów od wysokiej podatności na stres, ograniczenia zdolności planowania aż po problemy z robieniem min i czytaniem nastrojów u […]

Nigdy nie jest za późno żeby zacząć…

Powyższe zdanie jest zapewne poprawne w kontekście każdej aktywności, jednak siłowe ćwiczenia fizyczne w podeszłym wieku? Okazuje się jednak, że nawet jeśli dotąd nigdy nie ćwiczyłeś regularnie, a masz już 70 lat, nie jesteś na straconej pozycji. Badania pokazują, że nawet ci, którzy są zupełnie nieprzyzwyczajeni do ćwiczeń, mogą skorzystać z ćwiczeń takich jak trening […]

Ryzyko a zachowania prospołeczne nastolatków

Zidentyfikowano pozytywną korelację między zachowaniami prospołecznymi i tymi związanymi z buntem u nastolatków. Im bardziej ryzykowne zachowania wykazywały nastolatki, tym bardziej prawdopodobne było, że będą też skłonni do działań na rzecz społeczności. Odkrycia sugerują, że te same procesy rozwojowe działają w przypadku obu rodzajów zachowań. Zauważono również, że szybszy rozwój mózgu w przyśrodkowej korze przedczołowej […]

Hipokampy a przewlekły stres. Neurobiologia zniszczeń.

O tym, że stres wpływa na procesy poznawcze wiemy od dawna. Zwłaszcza pamięć jest w reakcji stresowej znacznie ograniczona. Aktywność hipokampów, struktur, których działanie jest ściśle związane z jakością pamięci, spada wraz ze wzrostem natężenia reakcji stresowej. To dlatego uczniowie odpowiadając pod presją reprezentują często kompetencje znacznie poniżej tych, jakie powinny wynikać ze stopnia ich […]